Klimaatimpact en CO2-compensatie Kiemfabriek in 2018

Met Kiemfabriek help ik betekenisvolle bedrijven groeien door slimme marketing en help ik reguliere bedrijven verduurzamen. Daarbij hoort natuurlijk ook dat ik zelf mijn klimaatimpact zo laag mogelijk maak. Dat begint bij inzicht en vervolgens actie. Daarom hou ik mijn uitstoot zo nauwkeurig mogelijk bij, probeer ik uitstoot waar mogelijk te voorkomen en compenseer ik wat ik niet kan voorkomen. Hier leg ik uit hoe ik dat in 2018 deed.

De impact van Kiemfabriek

Als ZZPer werk ik vanuit huis of bij de klant. De belangrijkste klimaatimpact die ik maak bestaat dus uit:

  • reizen: van en naar klanten en sales/netwerkafspraken
  • energie: verwarmen kantoorruimte en verbruik
  • spullen: laptop, telefoon, visitekaartjes en af en toe een boek

Beperken, duurzaam alternatief kiezen, compenseren

Volgens de Trias Energetica kun je het beste in drie stappen naar dit soort dingen kijken:

  1. Beperken: Niet reizen als het niet hoeft, een jaar langer met je mobieltje doen, de verwarming op 19 graden in plaats van 22 graden.
  2. Duurzaam alternatief kiezen: Groene stroom, de trein in plaats van de auto.
  3. Compenseren: De uitstoot die niet te voorkomen is met bovenstaande twee, compenseren met de aanplant van bomen (of het voorkomen dat bomen gekapt worden door bvb cookstoves te verstrekken).

Hoe ik dat in 2018 heb gedaan:

  • Spullen: Mijn laptop en Fairphone zijn nog prima. Ik heb een paar boeken gekocht, verder eigenlijk niks. Dus deze impact was in 2018 nihil. Mijn website wordt al groen gehost. Wel ben ik overgestapt van t-mobile naar KPN, omdat KPN klimaatneutraal (groene stroom en co2-compensatie voor verwarming en reizen) is.
  • Energie: We hebben 100% groene én lokale stroom van Energie VanOns. En Co2-gecompenseerd gas. Ons energieverbruik is dus al groen. In de toekomst wil ik natuurlijk helemaal van het gas af.
  • Reizen: Als het even kan neem ik het openbaar vervoer. Wordt dat heel onhandig, of is het takkeweer, dan kies ik de auto. Ook probeer ik klanten te bellen of te overleggen via hangout of whatsapp als dat kan. Door onze verhuizing van Winsum (naast het station) naar Eext (geen station, maar wel bussen op 2 kilometer fietsen), ging ik in 2018 wel meer met de auto dan voorheen.

Meten en inzicht

Alles wat je meet krijgt aandacht. En wat je aandacht geeft levert inzicht tot verbetering op. Dus meet ik al een aantal jaren alle reizen die ik maak. In een spreadsheet hou ik elke rit bij die ik zakelijk maak. Bij elke rit staat het vervoermiddel, de afstand en de reden (klant of sales/netwerken). En per vervoermiddel weet ik de CO2-uitstoot en kan ik dus per rit (en klant en reden) uitrekenen hoeveel CO2 het kostte. Ik werk dat schema maandelijks bij en dat kost vaak 10 minuten, maar levert een hoop bewustzijn op. Hier een paar cijfers en opvallendheden.

Totalen per jaar

Hier de totale kilometers, CO2 en ritten per jaar:

JaarKilometersCO2 in kiloAantal ritten
20165520,4508134
20174535,4536177
20183444,1457128

In mei 2016 begon ik voor mezelf. Ondanks dat het geen heel jaar was maakte ik dat jaar de meeste kilometers. Dat komt grotendeels omdat ik toen vooral een zakelijk netwerk in de Randstad had en vaker naar klanten ver weg ging. Sindsdien focus ik op een netwerk en klanten in de buurt en dat zie je duidelijk terug in de cijfers. In 2018 maakte ik per maand nog niet de helft van de kilometers die ik in 2016 maakte.

In 2017 steeg de CO2-uitstoot wat, ondanks een kleiner aantal kilometers. Dat komt omdat ik in 2017 toevallig een aantal projecten had die lastig met het OV te bereiken waren en ik vaker met de auto ging.

In 2018 daalden de kilometers en de uitstoot. Vooral omdat ik eigenlijk alleen nog maar in het Noorden werk. Klanten dichtbij scheelt een hoop reizen, co2 en tijd. En eigenlijk is het ook veel leuker om meer in de eigen regio te werken.

CO2 per kilometer

De auto en bus stoten veel meer CO2 per kilometer uit dan de (elektrische NS) trein of tram. Hier de CO2 per kilometer:

Gemiddeld steeg mijn CO2-uitstoot per kilometer helaas. Dat komt vooral doordat we zijn verhuisd van Winsum (naast het station) naar Eext (geen station, maar wel bussen op 2 kilometer fietsen). Daardoor ging ik in 2018 meer met de auto dan voorheen. En ook al zou ik de bus nemen, de uitstoot van een bus is niet veel beter dan van een auto per persoon per kilometer.

Klanten versus netwerken en sales

Per rit hou ik ook de reden bij. Ik werk met twee categorieën: Klantbezoek en netwerken/sales. In 2018 kwam ongeveer 56% van mijn CO2-uitstoot door klantbezoek en 44% door netwerken en sales.

In 2019 ga ik daarom nog wat kritischer zijn op de evenementen die ik bezoek en de salesafspraken waar ik heen ga. Ik verwacht niet dat dit veel zal afnemen want netwerkbijeenkomsten en evenementen houden je vaak ook scherp en geven inspiratie. Wel zie ik in mijn top 3 uitstoot qua sales 2 projecten staan die niet doorgingen. Achteraf zonde dat ik daar tijd in heb gestoken.

Totale CO2-uitstoot in 2018

In totaal heb ik in 2018 met reizen dus 0,457 ton CO2 uitgestoten. Vul ik de zelfde kilometers in bij de tool van Trees for All, dan kom ik op 0,68 ton CO2. Dat verschil komt waarschijnlijk omdat beide methoden met gemiddelden werken en er dus kleine rekenverschillen opduiken.

Sowieso moet je dit zien als een onderbouwde schatting. Want ‘de trein’ stoot natuurlijk niet altijd per reiziger per kilometer even veel uit. In de spits zit de trein vol en ligt dat dus per reiziger lager. En de NS rijdt inmiddels op 100% groene stroom, terwijl de treinen van Arriva in Groningen nog op diesel rijden. Vaak zijn de exacte cijfers niet beschikbaar en moet je dus met een gemiddelde rekenen.

De impact van ‘spullen’ is meestal veel groter dan mensen denken en nauwelijks inzichtelijk. Bij de productie van een laptop bijvoorbeeld is al veel uitstoot bij het winnen van de metalen en andere grondstoffen. Bij de productie komt weer uitstoot vrij. En dan moeten de onderdelen en het apparaat vaak nog de hele wereld over om bij de gebruiker te komen. Ik heb in 2018 nauwelijks spullen gekocht, maar voor de zekerheid rond ik mijn uitstoot flink naar boven af. Van de 0,457 tot 0,68 ton CO2 maak ik 3 ton.

CO2-compensatie met aanplant bomen

Mijn focus ligt dus op het zoveel mogelijk voorkomen en reduceren van uitstoot. Maar reëel gezien blijft er dus CO2-uitstoot over. Die kun je gelukkig compenseren. Veel klimaatcompensatie projecten werken met een combinatie van de aanplant van bomen en een aanpak gericht op de mensen in gebieden waar veel ontbossing is. Dat laatste bestaat bijvoorbeeld over educatie gericht op verantwoord bosbeheer en het uitdelen van cookstoves. Zo hoeven mensen niet meer op open vuur te koken, maar in een veel efficiëntere kookpot. Dat scheelt veel hout en is ook minder ongezond.

Check wel even of je aanbieden voldoet aan een gecertificeerde standaard zodat ook gecontroleerd wordt of ze doen wat ze beloven. Ik koos voor Trees for All die is gecertificeerd met de Gold Standard.

Kosten CO2-compensatie erg laag

Toen ik een aantal jaren geleden voor de eerste keer CO2 compenseerde dacht ik dat ik een rekenfout had gemaakt. Want CO2-compensatie is spotgoedkoop. Voor € 10,- kun je een ton CO2 compenseren. Dus de uitstoot van mijn zakelijke kilometers kon ik in 2018 al voor € 6,80 afkopen. Vandaar dat ik de uitstoot vrij makkelijk flink naar boven afrond en 3 ton CO2 compenseer voor € 30,-. Je kunt dat in een paar minuten online doen en dan krijg je ook nog een mooi bewijsje:

Uitstoot per klant

Ik heb ook uitgerekend wat de CO2-uitstoot per klant is. Dat deel ik hier natuurlijk niet. Maar ik ga mijn vaste klanten wel mailen met hun cijfers en een verwijzing naar dit artikel. Waarom? Omdat ze misschien ideeën hebben om de uitstoot verder te verlagen. Of omdat ik ze misschien aan het denken zet over hun impact. Omdat ik pretendeer een klimaatneutrale marketeer te zijn en dat dus ook moet bewijzen. Maar vooral omdat het leuk is om over dit soort dingen in gesprek te gaan.

Positieve impact

Bovenstaand artikel gaat alleen over negatieve klimaatimpact en de compensatie daarvan. Van negatief naar neutraal dus. Maar een belangrijk deel van mijn werk bestaat uit positieve impact. Mijn klanten werken aan duurzame energie, bescherming van natuur, laaggeletterdheid, circulaire economie, het tegengaan van eenzaamheid onder ouderen en het bieden van arbeidsperspectief voor vrouwen die dat hard nodig hebben. Door me in te zetten voor dit soort bedrijven, vergroot ik hun impact. En daar doe ik het voor.

Eén gedachte over “Klimaatimpact en CO2-compensatie Kiemfabriek in 2018”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *