Workshop: Online marketing voor een betekenisvol bedrijf

Om impact te maken moet je groeien en dus in marketing investeren. Waar begin je? Welk verhaal vertel je? Welke communicatiemiddelen zet je in en hoe? In deze workshop geef ik antwoord op dat soort vragen, laat ik voorbeelden zien van hoe andere betekenisvolle bedrijven het aanpakken en bespreken we cases uit de groep. 

Voor wie?
In deze workshop leg ik de focus op online marketing. In de praktijk is dat meestal het meest nuttig voor b2c-merken waar de website een belangrijke rol in de verkoop speelt. De voorbeelden en situaties zijn vooral relevant voor betekenisvolle bedrijven die een maatschappelijk thema in hun missie hebben. 

Waar en wanneer?
3 oktober 2019 van 15:00 tot 17:00 
Boterdiep 63, Groningen (Kantoor o.a. Buro Bries)

Inhoud wokshop 
De workshop bestaat uit twee delen. In het eerste deel zal ik vooral (interactief) presenteren. In het tweede deel gaan we situaties uit de groep bespreken. 

Aantal deelnemers
De sessie gaat door bij minimaal 5 aanmeldingen. Omdat we er een interactieve sessie van willen maken, mogen er maximaal 15 mensen meedoen. Mochten er veel meer aanmeldingen komen, dan kijken we of we een tweede sessie gaan organiseren. 

Aanmelden
Deze workshop geef ik binnen de vereniging van impactondernemers uit het noorden: Impact Noord. Ben je nog geen lid, maar wel bezig met betekenisvol(ler) ondernemen, dan ben je ook welkom. Aanmelden kan via het formulier op hun website.

Klimaatimpact en CO2-compensatie Kiemfabriek in 2018

Met Kiemfabriek help ik betekenisvolle bedrijven groeien door slimme marketing en help ik reguliere bedrijven verduurzamen. Daarbij hoort natuurlijk ook dat ik zelf mijn klimaatimpact zo laag mogelijk maak. Dat begint bij inzicht en vervolgens actie. Daarom hou ik mijn uitstoot zo nauwkeurig mogelijk bij, probeer ik uitstoot waar mogelijk te voorkomen en compenseer ik wat ik niet kan voorkomen. Hier leg ik uit hoe ik dat in 2018 deed.

“Klimaatimpact en CO2-compensatie Kiemfabriek in 2018” verder lezen

Speur de energieslurper op met een energieverbruiksmeter

Veel oude apparaten verbruiken veel meer stroom dan nodig is. Andere apparaten hebben een hoog sluipverbruik. MilieuCentraal adviseert een koelkast van zeven jaar of ouder nu te vervangen, omdat koelkasten tegenwoordig 60 procent zuiniger zijn dan koelkasten van zeven jaar geleden. De investering verdien je dus snel terug. Wil je écht weten hoeveel stroom een apparaat in je huis verbruikt? Dan zou je een energiemeter kunnen gebruiken. Die kun je kopen voor zo’n € 20,- euro of als je geluk hebt kun je er een paar lenen van Buurkracht. Hier mijn ervaringen met mijn speurtocht naar energieslurpers.

Lees de rest van dit blog over energieverbruiksmeters op Eigenwijs Blij.

Een Van Hulley boxershort van je oude overhemd

Steeds meer ondernemers zetten een maatschappelijk probleem centraal in hun bedrijf. Zo ook Van Hulley. Daar maken ze een boxershort van je oude overhemd. En dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook goed voor de vrouwen die je boxer voor je maken. Want je onderbroek wordt gemaakt door vrouwen die graag willen werken, maar nog niet de benodigde papieren hebben voor hun ambitie op de arbeidsmarkt. Bij Van Hulley doen ze werkervaring op en volgen ze een opleiding. Dat brengt ze dichter bij het realiseren van hun dromen. En als dank krijg je een boxer van je favoriete bloesje! Zo combineert Van Hulley sociaal met duurzaam en duurzaam met leuk. Maar hoe werkt het en zit zo’n boxershort van een oud overhemd lekker?

Lees de rest van deze Van Hulley boxershort review op Eigenwijs Blij.

Fairphone 2 review: Mijn ervaring met de modulaire FP2

We melden sneller een vermiste telefoon (68 minuten) dan een gejatte portemonnee (26 uur). Maar de elektronica in die telefoons wordt gemaakt van schaarse mineralen die worden gewonnen uit mijnen in conflictgebieden. Gelukkig is er de eerste conflictvrije telefoon, de Fairphone, uit Nederland. Ook voor de gebruiker is de telefoon fair. Want je kunt deze modulaire telefoon uit elkaar halen en de onderdelen los bestellen. Zo kun je je telefoon goedkoop en eenvoudig zelf repareren en gaat hij veel langer mee! Ik heb nu een maand of drie een Fairphone, hoog tijd om mijn ervaringen te delen in een Fairphone 2 Review.

Lees de rest van deze Fairphone 2 review op Eigenwijs Blij.

Uitdagingen voor non-profitmarketeers en tips om daarmee om te gaan

Nederlanders zijn gek op goede doelen en maatschappelijk verantwoorde producten. We geven zo’n 225 euro per jaar per huishouden aan goede doelen en kopen massaal Tony’s Chocolonely. Maar als het over het bedrag gaat dat een maatschappelijk betrokken organisatie aan sales of marketing uitgeeft, worden we boos. Van organisaties die zich maatschappelijk inzetten, verwachten we dat ze draaien op vrijwilligers in een afgetrapt kantoor zonder marketingafdeling. Een nobele en begrijpelijke gedachte, maar ook een gedachte die wezenlijke verandering in de weg zit. Als non-profitmarketeer kun je dus rekenen op extra weerstand uit de achterban van je merk. Hoe kun je daarop inspelen bij je marketingstrategie? In dit artikel een schets van de extra uitdagingen waar non-profitmarketeers voor komen te staan en negen concrete tips om daarmee om te gaan.

Lees de rest van dit blog op Marketingfacts.

Credits afbeelding: www.defense.gov, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Marketingfacts Jaarboek 2017-2018 gelanceerd!

Al 12 jaar verschijnt elk jaar het Marketingfacts Jaarboek met daarin de stand van digital marketing van dat moment. Elke keer werkt een groep experts uit alle disciplines aan de inhoud. Ook dit jaar schreef ik weer mee aan het boek. Samen met Yorick Voorthuijzen van Tomorrowmen schreef ik het hoofdstuk “Mobile”. Afgelopen vrijdag was het lanceringsfeestje in Utrecht. Wil je ook helemaal bijgepraat worden over de stand van zaken in online marketing in Nederland? Dan is het Marketingfacts Jaarboek er helemaal voor jou! “Marketingfacts Jaarboek 2017-2018 gelanceerd!” verder lezen

De impact van niet-lineaire televisie op advertising, campagne-aanpak en budgetten

De verschuiving van kijktijd van ouderwetse lineaire televisie naar verschillende vormen van niet-lineaire televisie gaat hard – veel harder dan de televisiewereld ons wil doen geloven. Met de verschuiving van kijktijd naar een ander medium ontstaan ook andere mogelijkheden voor adverteerders. In potentie hebben die een flinke impact op hoe campagnes worden ingekocht, aangestuurd en hoe budgetten worden besteed. In deze blogpost een overzicht van hoe advertising op tv over een paar jaar zou kunnen werken en de impact daarvan op verschillende partijen.

Lees de rest van dit blog op Marketingfacts.

Credits afbeelding: Unsplash, licentie: CC0 (Publiek domein)

Waarom consumenten commercie bij sociale en duurzame ondernemingen moeten toejuichen

Nederlanders zijn gek op goede doelen en maatschappelijk verantwoorde producten. We geven zo’n €225,- per jaar per huishouden aan goede doelen en kopen massaal Tony’s Chocolony. Maar als het over het bedrag gaat dat een maatschappelijk betrokken organisatie aan sales of marketing uitgeeft worden we boos. Van organisaties die zich maatschappelijk inzetten verwachten we dat ze in een oud goedkoop kantoor zitten, hun personeel lage salarissen geven en geen geld in marketing streken. Een nobele en begrijpelijke gedachte, maar ook een gedachte die wezenlijke verandering in de weg zit. Het is tijd voor wat meer commercie bij NGO’s en sociale ondernemingen!

Lees de rest van dit blog op Eigenwijs Blij.