Fairphone 2 review: Mijn ervaring met de modulaire FP2

We melden sneller een vermiste telefoon (68 minuten) dan een gejatte portemonnee (26 uur). Maar de elektronica in die telefoons wordt gemaakt van schaarse mineralen die worden gewonnen uit mijnen in conflictgebieden. Gelukkig is er de eerste conflictvrije telefoon, de Fairphone, uit Nederland. Ook voor de gebruiker is de telefoon fair. Want je kunt deze modulaire telefoon uit elkaar halen en de onderdelen los bestellen. Zo kun je je telefoon goedkoop en eenvoudig zelf repareren en gaat hij veel langer mee! Ik heb nu een maand of drie een Fairphone, hoog tijd om mijn ervaringen te delen in een Fairphone 2 Review.

Lees de rest van deze Fairphone 2 review op Eigenwijs Blij.

Marketingfacts Jaarboek 2017-2018 gelanceerd!

Al 12 jaar verschijnt elk jaar het Marketingfacts Jaarboek met daarin de stand van digital marketing van dat moment. Elke keer werkt een groep experts uit alle disciplines aan de inhoud. Ook dit jaar schreef ik weer mee aan het boek. Samen met Yorick Voorthuijzen van Tomorrowmen schreef ik het hoofdstuk “Mobile”. Afgelopen vrijdag was het lanceringsfeestje in Utrecht. Wil je ook helemaal bijgepraat worden over de stand van zaken in online marketing in Nederland? Dan is het Marketingfacts Jaarboek er helemaal voor jou! “Marketingfacts Jaarboek 2017-2018 gelanceerd!” verder lezen

Uitdagingen voor non-profitmarketeers en tips om daarmee om te gaan

Nederlanders zijn gek op goede doelen en maatschappelijk verantwoorde producten. We geven zo’n 225 euro per jaar per huishouden aan goede doelen en kopen massaal Tony’s Chocolonely. Maar als het over het bedrag gaat dat een maatschappelijk betrokken organisatie aan sales of marketing uitgeeft, worden we boos. Van organisaties die zich maatschappelijk inzetten, verwachten we dat ze draaien op vrijwilligers in een afgetrapt kantoor zonder marketingafdeling. Een nobele en begrijpelijke gedachte, maar ook een gedachte die wezenlijke verandering in de weg zit. Als non-profitmarketeer kun je dus rekenen op extra weerstand uit de achterban van je merk. Hoe kun je daarop inspelen bij je marketingstrategie? In dit artikel een schets van de extra uitdagingen waar non-profitmarketeers voor komen te staan en negen concrete tips om daarmee om te gaan.

Lees de rest van dit blog op Marketingfacts.

Credits afbeelding: www.defense.gov, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

De impact van niet-lineaire televisie op advertising, campagne-aanpak en budgetten

De verschuiving van kijktijd van ouderwetse lineaire televisie naar verschillende vormen van niet-lineaire televisie gaat hard – veel harder dan de televisiewereld ons wil doen geloven. Met de verschuiving van kijktijd naar een ander medium ontstaan ook andere mogelijkheden voor adverteerders. In potentie hebben die een flinke impact op hoe campagnes worden ingekocht, aangestuurd en hoe budgetten worden besteed. In deze blogpost een overzicht van hoe advertising op tv over een paar jaar zou kunnen werken en de impact daarvan op verschillende partijen.

Lees de rest van dit blog op Marketingfacts.

Credits afbeelding: Unsplash, licentie: CC0 (Publiek domein)

Waarom consumenten commercie bij sociale en duurzame ondernemingen moeten toejuichen

Nederlanders zijn gek op goede doelen en maatschappelijk verantwoorde producten. We geven zo’n €225,- per jaar per huishouden aan goede doelen en kopen massaal Tony’s Chocolony. Maar als het over het bedrag gaat dat een maatschappelijk betrokken organisatie aan sales of marketing uitgeeft worden we boos. Van organisaties die zich maatschappelijk inzetten verwachten we dat ze in een oud goedkoop kantoor zitten, hun personeel lage salarissen geven en geen geld in marketing streken. Een nobele en begrijpelijke gedachte, maar ook een gedachte die wezenlijke verandering in de weg zit. Het is tijd voor wat meer commercie bij NGO’s en sociale ondernemingen!

Lees de rest van dit blog op Eigenwijs Blij.

Wat is de meest milieuvriendelijke manier om te printen?

Al jaren heb ik een haat-liefde verhouding met printers. Nee, laat ik eerlijk zijn. Ik haat printers. Het is het enige stuk techniek dat de afgelopen 20 jaar in niets is vooruitgegaan. Ze eten inkt-cartridges alsof het snoepjes zijn, ze laten het papier vastlopen als je haast hebt, printen nooit zo mooi als ze vooraf beloven en gaan binnen 5 jaar stuk. Als je mazzel hebt. Recent legde ook onze laatste printer het loodje. En dat op het moment dat ik bezig ben mijn bedrijf zo ver als mogelijk klimaatneutraal te maken. Een mooi moment om me te verdiepen in de vraag: Is het mogelijk om klimaatneutraal te printen? Tijdens mijn zoektocht naar die vraag kwam ik een aantal interessante en onverwachtse dingen tegen en maakte ik uiteindelijk ook een onverwachtse keuze om de klimaatimpact van het printen zo ver mogelijk te verlagen.
Lees de rest van dit artikel op Eigenwijs Blij

Cijfers lineaire en non-lineaire televisie; Hoe advertising op tv zou kunnen werken

Op 7 september vond in het Kurhaus in Scheveningen het congres “Breeduit” plaats. Onder leiding van Charles Groenhuijsen gingen zes sprekers in op de vraag: “Is lineaire televisie old-school?”. Het congres was georganiseerd door Vefica, de branchevereniging van de breedband branche. Ook ik mocht mijn visie op de ontwikkelingen rond televisie geven. In mijn presentatie doe ik een voorspelling van de percentages niet-lineaire televisie op basis van de cijfers over 2013 en 2015 van Media:Tijd. En licht ik toe hoe adverteren op televisie zou kunnen werken als technieken die we kennen van online hun intrede doen binnen tv. “Cijfers lineaire en non-lineaire televisie; Hoe advertising op tv zou kunnen werken” verder lezen

Ook de Nederlandse programmatic-wereld door kortingen en deals beheerst

Vorige week barstte in de mediawereld in de VS een bom. The Association of National Advertisers (ANA) liet K2 Intelligence een halfjaar grondig onderzoek doen naar transparantie in de Amerikaanse mediawereld. Het resulterende rapport, An Independent Study of Media Transparency in the U.S. Advertising Industry, windt er geen doekjes om. Transparantie is ver te zoeken, kortingen, kickbacks en handeltjes achter de schermen zijn de norm en agencies werken vaak niet in het belang van hun klanten. Het onderzoek werd op de blogs al snel omgedoopt tot de ANA Papers, met een theatrale verwijzing naar de Panama Papers. Onze collega’s bij Adformatie en Emerce beschreven het onderzoek al. Ik wil hier dan ook vooral ingaan op de Nederlandse situatie rond programmatic marketing. Ook hier zijn kortingen en dealtjes achter de schermen schering en inslag en de impact daarvan is de afgelopen jaren fors groter geworden. Hierdoor werkt de markt innovatie en vooruitgang tegen, wat niet goed is voor de markt en de Nederlandse economie.
Lees de rest van dit artikel op Marketingfacts

Zonnepanelen schoonmaken voor hoger rendement? Of toch niet?

Saharazand. Het is mei. Mijn zonnepanelen gaan de afgelopen weken als een dolle en de meter loopt na een lange winter eindelijk weer de goede kant op. En ineens ligt er een flinke laag stof of zand op mijn mooie zonnefabriekje. Dat kan nooit goed zijn voor de opbrengst en regen lijkt er voorlopig nog niet aan te komen. Zou het zin hebben als ik de panelen schoon maak? Hoeveel extra rendement levert dat op? Of is het geen goed idee? Ik zocht uit wat de voor en nadelen zijn. Hier mijn ervaringen en wat ik tegenkwam.
Lees verder op eigenwijs blij…

Presentatie “Conversieoptimalisatie binnen digital marketing”

Op 2 juni sprak ik op de E-commerce Insights voor zo’n 50 marketeers en eigenaren van webshops in Mereveld in Utrecht over conversie. In mijn presentatie ben ik vooral ingegaan op de rol van CRO binnen digital marketing en het conversie-optimalisatie-landschap. Kon je er niet bij zijn en wil je de presentatie zien? Bij deze: “Presentatie “Conversieoptimalisatie binnen digital marketing”” verder lezen